ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ

Поради щодо розвитку дрібної моторики

Дрібна моторика руки – це, простою мовою, набір дрібних і точних рухів пальців і кисті руки. Не можна недооцінювати значення дрібної моторики для розвитку дитини. Як відомо, розвиток точних рухів руки сприяє розвитку мови дитини. Чим краще розвинена ручка дитини, тим швидше вона починає говорити, тим краще вона розмовляє.

З перших місяців свого життя малюк починає досліджувати можливості своєї ручки. З кожним днем він все більше і більше вдосконалюється в хапальних рухах кисті і пальчиків. Згодом ці вміння знадобляться дитині для правильного захоплення ложки під час їжі і олівця під час письма. Батьки повинні допомогти малюкові розвивати ручку, а отже, і його мову, грамотність, мислення. Для цього не потрібні особливі навички..

Дитина, в якої добре розвинена дрібна моторика, вміє логічно мислити, у неї достатньо розвинуті пам'ять, увага, зв’язне мовлення. Психологи, педагоги та батьки, які надають увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки, вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують до оволодіння навичками письма.

Як сприяти розвитку пальців рук

Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати дитину, можна використати у роботі з дошкільниками таке:

1.Маленьким дітям масажувати пальчики, впливаючи тим самим на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. Щоденний масаж кисті рук дитини м’якими рухами та розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішнього боку кисті, а також передпліччя дуже корисний. Він чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, такий масаж позитивно впливає на імунітет, на загальний розвиток дитини, поліпшує контакт із нею.

2.Ліплення із різних матеріалів(тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.

3.Ванни з крупами. Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.

4.Мозаїка. При складанні різноманітних ігор – мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвивається кмітливість і творчі здібності.

5.Ігри – шнурування Марії Монтессорі розвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук, просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва», формують навички шнурування (шнурування, зав’язування шнурка на бант), сприяють розвитку мови, розвивають творчі здібності.

6.Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.

7.Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.

8.Катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.

9.Ігри з прищіпками. Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.

10.Плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі. Можна барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук та столу.

11.Малювання, розфарбовування, штрихування.

12.Вирізання ножицями.

13.Ігри з піском, водою.

Пальчикова гімнастика

Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, захоплюючі, сприяють розвитку мовлення та творчості. Їх можна проводити як у садочку, так і вдома.

Пальчики вітаються

·Однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки.

·Те саме робимо лівою рукою.

·Двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова «Добрий день, пальчику!».

Стиснемо – розтиснемо

Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.

Молоточок

Указівним пальцем однієї руки стукати по долоні другої руки.

Молоточки

Одним стиснутим кулачком стукати по другому кулачку.

Бігунець

«Бігати по столу», пересуваючи вказівний і середній пальці.

Млинок

Поставивши один кулачок над другим, робити обома колові оберти.

Потрусимо долонями

Потрусити обома долонями – спочатку сильніше, потім слабше.

Хвилі

Робимо хвилеподібні рухи руками перед грудьми – з одного боку в інший.

Січемо капусту

Ребром однієї долоні бити по розгорнутій другій долоні.

Перемо білизну

Терти одним кулачком по другому (пальцями).

Падає сніг

Робити плавні синхронні рухи обома руками згори до низу.

Кінь біжить

Почергово стукати по столу чотирма пальцями руки ( крім великого).

Гра на фортепіано

Довільно імітувати пальцями обох рук гру на цьому музичному інструменті.

Слон іде

Виставивши вперед вказівний палець (хобот), переступати чотирма пальцями по полу.

Дзеркало

Притиснувши пальці один до одного, вертикально тримати долоню (або обидві) внутрішнім боком перед очима.

Барабанщик

Двома пальцями обох рук (вказівним або середнім) «барабанити» в повітрі або на столі.

Пташки дзьобають зернята

Зігнутим вказівним пальцем однієї руки стукати на столі або підлозі.

ПАЛЬЧИКОВІ ІГРИ

Під час цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на певній діяльності.

wym-1635886887551

Зайчик

/Files/images/kartinka/7.jpg

Коники

- По гладенькому столі (“Коник” чотирма пальцями (крім великого) стукати по столу.

- Пальчики стукочуть. (Стукати голосніше)

- То не пальчики, ні-ні –

- Коники цокочуть (Стукати ритмічно, цокаючи язиком).

- Цок-цок-цок, цок-цок-цок,

- За місток.(“Місток” – поставити руки (паличкою” одна на одну)

- За млинок (“Млинок” – крутити кулачками один над одним)

- Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”).

- В чисте поле, за лісок (“Дерево”)

- Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”)

- Потім знову в школу.(“Дах” на головою).

Діжка з медом

/Files/images/26108870.jpg

Кішки - мишки

/Files/images/kartinka/8.jpg

Вправа «Моя сім’я»

Цей пальчик – мій дідусь,

Цей пальчик – моя бабуся,

Цей пальчик – мій татусь,

А оцей – моя матуся,

Ну, а цей маленький – я,

Ось і вся моя сім’я.

(Почергове згинання пальчиків, починаючи з великого).

Бабуся

/Files/images/kartinka/18.jpg

Квасимо капусту

Руками імітуємо відповідні рухи:

- Ми капусту шаткували! (двічі) - прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.

- Солі в неї ми поклали! (двічі) - пальці зібрані "щіпкою", "солимо капусту".

- Ми капусту м’яли, дерли! (двічі) - енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одно-часно на двох руках, то по черзі.

- Смачну моркву туди терли! (двічі) - пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.

- Салат смачний перемішали, (імітування рухів перемішування)

- І з друзями покуштували. (імітація рухів )

Окуляри

/Files/images/kartinka/042.jpg

Човник

- Дві долоньки притисну

- І по морю попливу. (Притиснути один до одного обидві долоньки, при цьому не сполучаючи великі пальці)

- Дві долоньки, друзі, -

- Це човник мій. (Робити хвилеподібні рухи руками – “човник пливе”)

- Вітрила підніму, (У сполучених разом рук у формі “човника” підняти вгору великі пальці)

- Синім морем попливу. (Продовжити хвилеподібні рухи руками – “човником”)

- А по бурхливих хвилях

- Пливуть рибки тут і там.(Повністю з’єднати один з одним дві долоньки для імітації рибок і знову хвилеподібні рухи – “рибки пливуть”)

Бегемот

/Files/images/kartinka/20.jpg

Рукавички

- Одягаємо рукавички, (Пальці розгорнуті віялом.)

- Рукавички невеличкі. (Ковзні рухи кистей рук між пальцями.)

- Знаємо, хлопчики й дівчатка, (Руки на рівні грудей, повернуті наперед.)

- Все у нас тепер в порядку.

- Кожен пальчик має хатку.(Погладжування кожного пальця відповідно до рими.)

Вітання

/Files/images/kartinka/044.jpg

Спечемо хлібчик

Спечемо, спечемо хлібчик

Дітям на обiдчик.

Найбільшому — хліб місити,

А тобі — воду носити,

А тобі — в печі палити,

А тобі — дрова рубати,

А малому — замітати.

Тільки хліба напекли — танцювати почали.

Це робота не легка — витинати гопака. (Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

Kвіти

/Files/images/kartinka/046.jpg

Птах летить

Руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці сплести – це “голова” птаха. Решта пальців – “крила”. Помахати ними.

- В небі пташечка летіла,

- На дерево сіла. (Помахати “крилами”)

- Посиділа, відпочила,

- І до гніздечка полетіла. (Притиснути долоні до себе)

- А в гніздечку пташенята

- Чекають матусю із зернятком. (пальці рук розтискати і стискати, імітуючи розкривання ротів).

Замок

/Files/images/kartinka/22.jpg

Пальчику, де ти був?

- Пальчику, пальчику, де ти був? (стискання-розтискання кулачків)

- Я з цим братом в ліс ходив, (по черзі торкатись великим пальцем інших)

- А з цим братом в ліс ходив,

-З цим я кашку куштував,

- А з вказівним заспівав, заспівав.

Сестрички

/Files/images/kartinka/image6.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 105

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.